האם יצא לכם לשמוע את המילה מרקום? מנהל מרקום? אחראי תחום מרקום? היום נספר לכם מהו המושג מרקום ומהיכן התחיל תפקיד אחראי מרקום.

המושג "מרקום" פירושו תקשורת שיווקית והוא פירוש מהשפה האנגלית MARCOM – Marketing Communications. תקשורת שיווקית של החברה על מנת לספר את הסיפור והחזון של אותה חברה ולהעבירה לקהל היעד המתאים. מרקום הוא כמובן קיים מיזה זמן רב ותחילה החלו להשתמש בו בתחום ההייטק וכיום הוא נמצא כמעט בכל חברה בארץ ובעולם.

תחום המרקום הוא בעצם בניית אסטרטגיה שיווקית עבור אותה חברה והוא תפקיד בפני עצמו בחלק גדול מהחברות, במידה ובאותה חברה אין מנהל מרקום לרוב מנהל משאבי האנוש באותה חברה תאייש גם את תפקיד המרקום בחברה.

תפקיד המרקום הוא בעצם לאחד את כל חטיבות החברה בין אם מדובר במכירות בבק אופיס וכו' יחד עם זהות המותג ולתרגם אותה לשפה אחידה וברורה. בחברות גלובליות זהו תפקיד הדורש מחד גיסא אחידות בשפה השיווקית אשר מתורגמת בדרך כלל לצבעים אחידים וברורים ולשידור של שפה אחידה ועוד; אך מאידך גיסא נרשת גמישות יתירה בהכנסת המותג והתאמתו לשוק המקומי בה היא פועלת. לדוגמא – קהל היעד בישראל אינו דומה לקהל היעד בארה"ב ולכל קהל יעד יש צורך לדבר לצרכים שימשכו אותם לצרוך את המוצר או השירות של אותה החברה. יחד עם זאת הברנד יהיה אותו ברנד ואנשי השירות יתלבשו באותו לבוש וכו'.

כיום גם בישראל ניתן ללמוד בתואר אקדמאי את יסודות המרקום ולקבל תעודת התמחות ספציפית לתקשורת שיווקית – ככל שחולפות השנים חברות וארגונים שונים מבינים את חשיבות תפקיד המרקום וכך התפקיד כיום נחשב לתפקיד נחשק ומבוקש. ישנם חברות ששכורת את שירותיה של חברה חיצונית בכדי להיות אחראית על כל המרקום בחברה שלהם.

מה זה מרקום

כיצד מרקום מתקשר עם מוצרי פרסום ומתנות ממותגות?

מוצרי מרקום הן הבסיס של כל חברה. לא בכדי חברות וארגונים מובילים במשק משקיעים עשרות ומאות אלפי שקלים במרקום בכל שנה. מוצרי מרקום הם בעצם כל מוצר פרסומי עם לוגו החברה על גביו. ישנן דוגמאות רבות של מוצרי מרקום ולא נכל למנות את כולם אך נביא את מוצרי המרקום המובילים מידי שנה.

עטים ממותגים – מוצר מרקום בסיסי וחיוני הקיים כמעט בכל עסק בעולם.
זהו מוצר זול ופשוט להדפסה כך שניתן לייצר אלפי עטים ממותגים עם לוגו החברה ולחלקם על מנת שיגרמו לחשיפה מירבית של המותג.

בקבוקים ממותגים או כוסות למשרד וכו' – כבר דיברנו למעלה על החשיבות של שפת מותג אחידה וזו בדיוק הסיבה שחברות רבות מוציאות עבור המשרדים שלהם כוסות או בקבוקים ממותגים עם הדפסה של הלוגו עליהם – הם רוצים לגרום לעובדים להרגיש בתוך על כל המשתמע מכך ולכן הם אינם מעוניינים שכל עובד יביא כוס משלו אלא הם רוצים אחידות במשרדים – כך שהמותג יהיה של כולם ולא רק של החברה.

מוצרי מרקום לעובדים ולקוחות – אלפי פרטים לבחירה עם הדפסה לוגו עליהם כמתנה ללקוחות ועובדים. זה יכול להיות החל מממחזיק מפתחות עם הדפסת לוגו ועד לסכיני מטבח יוקרתיים עם חריטה של לוגו החברה – כך בחלוקה של מוצרי פרסום מועבר לקהל היעד הצורך והשירות אותם החברה מוכרת ומותג נצרב אצלו בתודעה. כך בדיוק מתנהלת תקשורת שיווקית אמיתית בתחום מוצרי הפרסום.